..........................* κιτρινισμένες λιθογραφίες * για τον Άνθρωπο και τις αξίες που χάνονται στην εποχή μας...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
..."Σκέφτομαι πως αυτά τα τρία συστατικά πρέπει νά 'χει η ζωή: το μεγάλο, το ωραίο και το συγκλονιστικό. Το μεγάλο είναι να βρίσκεσαι μέσα στην πάλη για μια καλύτερη ζωή. Όποιος δεν το κάνει αυτό, σέρνεται πίσω απ' τη ζωή. Το ωραίο είναι κάθε τι που στολίζει τη ζωή. Η μουσική, τα λουλούδια, η ποίηση. Το συγκλονιστικό είναι η αγάπη...........Νίκος Μπελογιάννης

~


................................... Οι περισσότεροι από εμάς δεν ζούμε τα όνειρά μας, επειδή ζούμε τους φόβους μας

Μετάφραση (Translate)

Powered By Blogger

Σάββατο 21 Ιουλίου 2018

Ο Κορφιάτης βρυκόλακας {αποσπάσματα από το κείμενο του 5ου τεύχους του Νίκου Δημήτριου Μάμαλου}

Πορτόνι
Κέρκυρα

Ο Κορφιάτης βρυκόλακας
{αποσπάσματα από το κείμενο του 5ου τεύχους του Νίκου Δημήτριου Μάμαλου}


 Π οιος είναι και τι κάνει ο βρυκόλακας; Ο Μιχαήλ Δένδιας θα τον περιγράψει ως: «ο συν τω σώματι εμφανιζόμενος μετά θάνατου κακός άνθρωπος, όστις ανιστάμενος τας νύκτας απο του τάκρου περιέρχονται τα γνωστά αυτώ μέρη. Αλλόμοιον δ'είς εκίνον ούτις ήθελαν ίδει αυτού διότι όντος μεγάλην δυστυχίαν θέλει υποστή». Ο Γεράσιμος Χυτήρης είναι εξίσου γλαφυρός: «αναπαλλοτρίωτοι υπεξούσιοι των διαβολικών ορδών, μετέχουν και σαν εταίροι, αφού κρατούν την ικανότητα να διαπράττουν το κακό και σε βάρος των ζωντανών, τόσο με το φόβο που προκαλούν, όσο κι από επιδίωξη της ανεπανόρθωτα κακής τους φύσεως». 
.....................
Τα σαγράδα χάσκουν ακόμα

Τα ερείπια των γαιοκτημονικών οικογενειών της υπαίθρου διατηρούν τη κεντρική τους θέση όχι μόνο στο οικιστικό σχέδιο του χωριού, αλλά και στις αφηγήσεις. Πετάμε τα σκουπίδια μας μέσα και παρκάρουμε μπροστά τους για να τα κρύψουμε. Αυτά εκεί, επιζούν και μετά το χαλασμό τους. Η ακλέρια και η ερμιά που οδήγησαν στην εγκατάλειψη είναι αναμενόμενη τιμωρία της συμπεριφοράς των αριστοκρατών στους φτωχούς χωριάτες. Αρπαγή περιουσιών, εξοντωτικές εργασίες, θάνατος. Οι παλαιότεροι θα μιλήσουν για τους ανθρώπινους σκελετούς που βρέθηκαν στα περίφημα σαγράδα. Ο άρχοντας πρέπει να τιμωρηθεί και αφού δεν το κατάφερε κανείς σε αυτή τη ζωή, υπάρχει και η επόμενη. Οι συγγενείς και οι γείτονες ας δράσουν καταλλήλως. Αυτή είναι η γοητεία της Κέρκυρας που περιγράφει ο Λ. Ντάρρελ.
...................
Οι αφορισμένοι στα χωριά και στη χώρα

Ανάμεσα στα επιτίμια του αφορισμού των περασμένων αιώνων ήταν οι αφορισμένοι να μείνουν «άλυτοι και τυμπανιαίοι». Ο αφορισμός αποτέλεσε εργαλείο της Εκκλησίας στο πλαίσιο των δικαστικών αρμοδιοτήτων που επωμίστηκε στις βενετοκρατούμενες και οθωμανοκρατούμενες περιοχές. Εκ των πραγμάτων λειτούργησε και εντοπίζεται σε περιπτώσεις που δεν αναμένεται. Αν δεν έχει προηγηθεί αφορισμός η εκκλησιαστική δράση παραμένει άμεση. Ας δούμε ένα παλιότερο παράδειγμα και ένα σύγχρονο. 
.......................
Τα δικά μας κινηματογραφικά βαμπίρ

Η δυτικοευρωπαϊκή παράδοση του βαμπίρ (αιχμηροί κυνόδοντες, τροφή με αίμα ζωντανών, φόβος στο φως κ.τ.λ.) συναντά την εγχώρια βαλκανική του βρικόλακα στον κινηματογράφο. Για τις παραδόσεις γύρω από το Ποντικονήσι έχουμε μιλήσει παλιότερα (Πορτόνι 3, Καλοκαίρι 2017 ). Η αμερικάνικη ταινία Isle of the Dead (1945), υποτιθέμενα γυρισμένη στην Κέρκυρα των Βαλκανικών Πολέμων, φέρνει στο νησί των Νεκρών του Μπαίκλιν την Καρμίλλα του Τζόζεφ Σέρινταν Λε Φανού. Στη Fedora (1979) όλα παραπέμπουν στο κερκυραϊκό φαντασιακό που συνέθεσαν μέσα στους αιώνες των ελαιώνων οι επισκέπτες του νησιού αναζητώντας αυτό που δεν εντόπιζαν στις πατρίδες τους: αθανασία. 

~~~~~~~~~~~~
Φωτό 1: Αφιέρωμα στη στοιχειωμένη Κέρκυρα στην Ακρόπολη του 1967
Φωτό 2 : Η ιστορία του βρυκόλακα Αντωνάκη Μπόϊκου συγκέντρωσε το ενδιαφέρον των πνευματιστών του Μεσοπολέμου Δημοσίευμα στο περιοδικό "Ψυχικαί Έρευναι" {1933}
Φωτό 3 : Χαρακτηριστική σκηνή της ταινίας Fedora {1978}
Φώτο 4: Εξώφυλλο περιοδικού "Πορτόνι"





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου